Wednesday, March 31, 2010

Tips : Menjaga Rambut yang Tebal dan Curly


Haircut
Rambut yang curly tidak memerlukan potongan yang canggih2 untuk mendapatkan efek yang terbaik. Rambut yang curly lebih cantik jika di simpan panjang sedikit, sekurang2nya paras bahu. Ini adalah kerana, dengan cuaca kita yang lembab ini, rambut yang curly akan menjadi lebih kembang. Sekiranya disimpan panjang, rambut itu akan menjadi berat sedikit dan lebih mudah untuk diurus.

Potongan haruslah mempunyai layer supaya curl lebih kelihatan natural. Sekiranya anda mempunyai rambut pendek, dapatkan potongan layer yang boleh compliment muka dan jenis rambut anda..

Cara penjagaan

Seboleh-boleh nya jangan syampu rambut anda terlalu kerap untuk mengelakkan rambut menjadi kering. Sekiranya terpaksa, pastikan anda meletak conditioner pada rambut (bukan pada kulit kepala) lebih dari biasa.

Semasa rambut masih basah, sikat dengan menggunakan sikat bergigi jarang. Serum adalah wajib bagi orang berambut curly. Minta dari stylist anda serum yang sesuai dengan rambut anda.

Setelah meletak serum di rambut, terpulang pada anda untuk membiarkan ia kering secara natural ataupon menggunakan diffuser. Seboleh2nya kurangkan menyentuh rambut anda untuk mengelakkan dia menjadi frizzy.

Selamat Mencuba~!

1 comment:

  1. i baru buat perming 2 hari then now rambut dah kembang n tak kerinting. dunno macam mana nak jaga. btw, which syampu should i use ? help pls

    ReplyDelete

 
Lounge Hair Studio - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords